Pečovatelem na vlastní kůži

Ředitel a předseda představenstva společnosti GrandPark pomáhá v keramické dílně s přípravou materiálu pro tvorbu klientů.

Pět manažerů z vedení společnosti GranPark si v minulém týdnu obléklo pečovatelské uniformy a celou směnu odpracovali v přímé péči o klienty Domova pro seniory GrandPark v Havířově. „Myslel jsem si původně, že by bylo dobré využít mých manažerských schopností, a tak jsem chtěl i v Havířově obsadit ředitelskou židli. Ale paní ředitelka se nedala a všechny nás poslala do terénu, poznat péči o seniory na vlastní kůži,“ ohlíží se za nevšední zkušeností Ľubomír Vais, předseda představenstva společnosti GrandPark.

Ľubomír Vais, stejně jako ostatní manažeři, nastoupil do práce v 7 hodin ráno, při předávání směn. A pak byli členové vedení GrandParku přiděleni do různých činností v péči o klienty pod vedením zkušených kolegů. „Pracovala jsem už u několika poskytovatelů sociálních služeb, ale nikdy jsem nezažila, aby někdo z vedení společnosti zkusil, co vše obnáší práce pečovatelek, zdravotních sester či aktivizačních pracovnic,“ oceňuje vedoucí péče Ingrid Janovská.

„Rozdělili jsme manažery tak, aby poznali nejvíce oblast, kterou mají ve vedení společnosti na starost,“ říká ředitelka GrandParku Havířov Renata Vávrová. A tak zatímco se Ľubomír Vais zapojil během dne do různých forem aktivizačních činností, kterým se senioři věnují v GrandParku každý den, technicko-obchodnímu řediteli Tomáši Černickému nebylo nic platné, že je zkušeným gurmánem se somelierským kurzem a v kuchyni se pod vedením vrchního kuchaře chopil vařečky a připravoval oběd. Včetně následného mytí nádobí „Spadá pode mě provoz našich domovů, tak bylo pro mě hodně užitečné poznat možnosti i některá úskalí přípravy jídla pro 180 lidí,“ říká s úsměvem.

To zásadní je v domově pro seniory samozřejmě práce pečovatelek a zdravotních sester. „Zjistila jsem, jak je to fyzicky i psychicky náročná práce, díky této zkušenosti o to více obdivuji, s jakou laskavostí a vlídností ji pečovatelky v GrandParku zvládají,“ přiznává ekonomka Martina Malá. Během směny si vyzkoušela, jak nesmírně obtížná je nepřetržitá péče o seniora, který ztratil soběstačnost. „Pomáhala jsem s mytím seniorů, s jejich převlékáním, polohováním, krmením… Je to velice náročné a nedokážu si představit, že v určitém stádiu nemoci takový člověk zůstane doma. A pokud ano, asi není možné mu dát takovou péči, jako věnuje klientům zdejší zkušený personál,“ hodnotí Malá.

„Byla to rozhodně zajímavá zkušenost, díky které jsem si potvrdila, že je sice již hodně práce za námi, ale také hodně práce před námi,“ dodává výkonná ředitelka společnosti GrandPark Renata Prokešová, která během dne podávala léky a krmila klienty na GrandPark Klinice, kde jsou lidé již ve velmi vážném zdravotním stavu. Prokešová k úžasu personálu z GrandParku zvládala práci bez jakýchkoliv problémů. „Byla to pro mě vcelku příjemná změna vrátit se opět ke kořenům – protože sama jsem kdysi začínala jako zdravotní sestra,“ podotýká výkonná ředitelka.

Možnost setkat se přímo s ředitelem a předsedou společnosti GrandPark ocenili i klienti, kteří využili příležitost si popovídat a případně probrat své problémy. „Dělal jsem dřív v OKD, tam někdy ředitelé za námi sfárali dolů, ale že by s námi byli na šichtě, to se nestalo. Takže já si pana Vaise velmi vážím za to, že přišel za sestřičkami do roboty, to se nevidí. Chtěl jsem mu za to dát slivovici, ale už jsem to nestihl, tak snad příště,“ slibuje Ladislav Jadlovský.

Ľubomír Vais se na konci směny setkal se zaměstnanci GrandParku.„To, co zaměstnanci GrandParku dělají, je skvělá služba, jsem rád, že všichni klienti, s nimiž jsem se setkal, chválili úžasné sestřičky, pečovatelky i ostatní personál. Já sám jsem se na vlastní kůži přesvědčil, že ta práce je nesmírně náročná. I proto se budeme snažit, aby GrandParky prosperovaly tak, abychom našim zaměstnancům mohli udělat ze života lepší život.“